Perbezaan Lelaki dan Wanita. Apa yang kita tidak ketahui? -Bhg2-

 Lina dan Kasim dalam perjalanan pulang selepas menghadiri majlis. Mereka baru sahaja bertengkar kerana Lina menyuruh Kasim membelok ke kiri, padahal maksud Lina yang sebenar adalah membelok ke kanan. Kasim mengesyaki sesuatu yang tidak betul.

“Lina, mengapa? Ada masalahkah?” tanya Kasim.

“Tidak ada masalah!” jawab Lina.

Penekanan suara Lina pada perkataan ‘tidak ada’ membuktikan bahawa sebenarnya dia memang mempunyai masalah. Kasim cuba mengingati kembali apa yang berlaku di majlis tadi.

“Saya ada buat salahkah malam ini?” tanya Kasim lagi.

“Saya tidak mahu cakap apa-apa” jawab Lina dengan kasar.

Itu bermakna Lina memang mahu berbincang perihal masalah yang berlaku. Kasim pula kehairanan dan cuba berfikir apa yang dia lakukan sehingga Lina begitu marah.

“Cakaplah,apa kesalahan yang saya sudah buat” katanya lagi. “Saya tidak tahu salah apa yang saya buat”

“Perempuan miang yang duduk sebelah awak sepanjang malam tadi!. Dia mengurat awak dan awak pula melayan dia!” bentak Lina.

Sekarang Kasim betul-betul keliru dan kehairanan. Perempuan miang yang mana?…..

Kebanyakan lelaki menganggap perempuan miang seperti itu adalah peramah. Lelaki adalah pemburu. Mereka dapat melihat buruan jauh di hujung pandangan dan dapat mengagak dengan betul kepantasan makhluk lain bergerak. Namun, mereka tidak mempunyai kemampuan mengesan isyarat visual, suara dan badan.

Oleh sebab itu, apabila lelaki mengatakan mereka tidak tahu menahu perihal perkara ini, besar kemungkinan mereka bercakap benar. Otak lelaki tidak mampu mendengar ataupun melihat hal-hal yang halus dan terperinci.

Berikut merupakan gambaran perbezaan otak lelaki dan wanita.


Otak Lelaki

Otak Wanita
Wanita Dan Sentuhan

Pada tahun 1999 sekumpulan pengkaji yang diketuai Michael Meaney dari Universiti McGill, Quebec, Kanada menunjukkan anak tikus yang sentiasa dibelai ibunya mempunyai otak yang lebih besar dan lebih cerdas berbanding anak tikus yang tidak dibelai.

Kajian bahasa badan menunjukkan wanita Barat menyentuh wanita lain dalam perbualan sosial, empat hingga enam kali lebih kerap berbanding lelaki. Manakala lelaki yang menghidap masalah jiwa menunjukkan mereka lebih suka bersendirian, tidak mahu menyentuh dan disentuh apabila tertekan. Sebaliknya hampir setengah daripada pesakit jiwa wanita mahu menerima sentuhan kemesraan terutama dalam perbualan.

Dalam institusi kekeluargaan sentuhan dan belaian amat penting dalam membentuk anak-anak supaya membesar dengan mental yang sihat dan cerdas.

Arah

Sekiranya lelaki mempersoalkan “Wanita tidak tahu sebelah mana yang kiri atau sebelah mana yang kanan”

Jawapannya adalah tidak!. Wanita mempunyai keupayaan untuk menggunakan kedua-dua belah tangan untuk membolehkan mereka melakukan kerja rumah dua kali lebih cepat berbanding lelaki. Hal ini adalah kerana otak mereka saling berhubung antara satu sama lain. Akibatnya, wanita tidak dapat membezakan antara kiri dan kanan kerana kemahiran itu tidak pernah dianggap penting.

Lelaki Bersifat Melindungi

Ketika lelaki berada di dalam restoran, mereka lebih gemar mengambil tempat duduk yang membelakangkan dinding supaya mereka mampu melihat ke arah pintu masuk restoran. Ini membuatkan mereka berasa selesa, selamat dan sentiasa berwaspada.

Sikap ini kekal walaupun tiada orang yang mengganggu mereka. Wanita pula tidak peduli sekiranya mereka duduk sambil membelakangkan kawasan lapang di restoran.

Menurut kajian dari barat, lelaki sukar melelapkan mata apabila tidur berjauhan dengan pintu. Oleh itu, mereka seringkali memilih untuk tidur di kedudukan katil yang berhampiran dengan pintu simbolik dengan sifat mereka yang sentiasa berjaga-jaga dengan kawasan sekitar.

Apa yang lebih menarik, lelaki amat peka pada bunyi yang berkait dengan pergerakan sehingga bunyi ranting patah  dapat mengejutkan mereka. Namun, lelaki dapat terus tidur nyenyak apabila mendengar bunyi tangisan bayi pada waktu malam.

Kepintaran

Kajian terbaru mendapati otak wanita bersaiz lebih kecil daripada otak lelaki. Namun saiz otak tidak mempengaruhi keupayaan mereka berfikir. Pada tahun 1997, pengkaji daripada Denmark bernama Bente Pakkenberg menunjukkan secara purata, lelaki mempunyai 4 bilion lebih banyak sel otak berbanding sel otak wanita.

Pada masa yang sama, kajian juga mendapati kepintaran am wanita adalah 3% lebih daripada kepintaran am lelaki. Pada tahun 1999, pengkaji sel otak bernama Profesor Ruben Gor daripada Pusat Perubatan Universiti Pennysylvania mendapati otak wanita mempunyai lebih banyak kawasan kelabu berbanding otak lelaki. Di kawasan kelabu inilah otak melakukan tugas pengiraan dan ini menjadikan wanita lebih baik daripada lelaki dalam berkomunikasi.

Perhubungan antara otak

Hemisfera otak kiri dan otak kanan dihubungkan oleh gumpalan saraf halus yang dipanggil corpus callosum. Penghubung ini membolehkan kedua-dua belah otak berkomunikasi dan bertukar maklumat.

Pakar neurologi bernama Roger Gorski dari Universiti California, Los Angeles mengesahkan otak wanita mempunyai korpus kalosum yang lebih tebal daripada lelaki. Otak kiri dan otak kanan mereka juga bersambung 30% lebih banyak berbanding lelaki. Beliau juga amembuktikan lelaki dan wanita menggunakan bahagian otak yang berlainan ketika melakukan perkara yang sama.

Hormon estrogen wanita juga memainkan peranan dalam merangsang sel-sel saraf supaya berhubung dengan lebih banyak di dalam otak dan di antara hemisfera. Pengamatan juga menunjukkan semakin banyak berhubung, semakin baik seseorang itu bertutur. Ini juga menerangkan mengapa wanita dapat melakukan banyak perkara yang tidak berkaitan dalam satu masa.


No comments:

Post a Comment