Kebiasan-Kebiasan Baik Pada Hari Jumaat

Pada setiap hari Jumat diwajibkan untuk melakukan solat Jumat kecuali anak-anak dan perempuan, oleh sebab itu ada beberapa hal kebiasaan-kebiasaan baik yang patut diperhatikan, diantaranya adalah:

1.Sungguh hari Jumaat menurut Islam merupakan hari terbaik sejak
matahari terbit sampai terbenamnya matahari.

2.Seorang muslim sebaiknya mandi atau mensucikan dirinya dengan wudhu sesempurna mungkin sebelum pergi solat. Kendati pun mandi tidak diwajibkan, ia jelas mempunyai efek lebih membersihkan; berwudhu jelas baik, tapi mandi bagaimanapun lebih utama.

3.Sebaiknya memakai pakaian yang terbaik dan juga parfum jika
tersedia, atau minyak rambut yang wangi sebaiknya juga dipakai untuk rambut.

4.Menyikat gigi dengan tongkat gigi atau sikat gigi untuk membuat
mulut bersih dan beraroma segar. Hal ini memiliki tingkat keutamaan lebih pada hari Jumaat sebelum pergi solat dibanding hari-hari yang lain.

5.Sebelum pergi soolat, kuku-kuku harus dipotong dan dibersihkan, dan seseorang harus memastikan diri bahwa pakaiannya bersih dan janggut serta kumisnya rapih.

6.Solat Jumat secara berjamaah adalah kewajiban yang sangat penting bagi setiap muslim; dengan pengecualian tertentu seperti anak-anak, wanita dan mereka yang sakit tidak wajib melakukan solat Jumaat.

7.Jika terdapat lebih dari satu masjid jami', adalah lebih baik untuk
melaksanakan solat Jumaat berjamaah di satu masjid.

8.Disunahkan pergi sepagi mungkin ke mesjid pada hari Jumaat. Berjalan kaki ke masjid, jika mungkin, dan tidak berkendaraan adalah lebih baik.

9.Pada saat memasuki masjid, peraturan-peraturan akhlak di dalam
masjid harus diperhatikan.

10. Perlu bersikap hati-hati agar tidak menyakiti orang lain;
berdesakan di antara dua orang atau melangkahi orang lain.

11. Kebanyakan masjid pada hari Jumaat penuh dengan orang-orang yang beribadah. Tak seorang pun berhak mengusir orang lain dari tempatnya dan kemudian ia sendiri menempatinya. Ia sepatutnya memohon dengan sopan agar mereka memberikan ruangan baginya.

12. Ketika di dalam masjid, orang harus menghindari posisi duduk yang dapat menyebabkannya mengantuk, tidur atau hal yang dapat membatalkan wudhunya.

13. Jika merasakan dirinya mengantuk, ia sebaiknya berusaha merubah tempatnya. Dalam hal ini, ia boleh berganti tempat dengan orang di sebelahnya.

14. Diusahakan agar tidak mengambil posisi yang dapat menyingkap auratnya antara pusar dan lutut.

15. Nabi Muhammad SAW melarang pelaku ibadat untuk duduk bersama dengan posisi melingkar di dalam masjid sebelum solat Jumaat, karena hal ini akan menghalangi barisan yang lurus dan membuat ruangan yang ada menjadi sempit.

16. Menghadap ke imam ketika ia memberikan khutbah di atas mimbar merupakan akhlak yang baik.

17. Ketika imam memohonkan rahmat pada Alloh SWT bagi umat Islam, ia tidak perlu menadahkan tangannya dengan sikap memohon.

18. Ketika solat Jumaat selesai dikerjakan jamaah tidak boleh secara serentak meninggalkan masjid atau berdesak-desakan.

19. Konsep sabat tidak dikenal dalam Islam. Oleh karena itu Islam
tidak menuntut umatnya untuk berhenti bekerja sepanjang hari Jumaat. Apa yang diperintahkan adalah berhenti bekerja selama waktu solat.

20. Jemaah harus mendengarkan imam begitu ia khutbahnya dan tetap diam hingga ia menyelesaikan khutbahnya. Melakukan solat dengan main-main adalah bertentangan dengan tujuan solat Jumaat.

21. Makruh hukumnya berpuasa pada hari Jumaat. Tapi jika dihubungkan dengan puasa hari Khamis atau Sabtu, berpuasa pada hari Jumaat dibolehkan.

22. Tidak ada keutamaan dan juga tidak diharuskan untuk membatalkan berpergian pada hari Jumaat.

23. Hari Jumaat adalah kesempatan yang paling baik untuk mengingat Nabi, sallallohu alaihi wasallam, dan memohonkan rahmat untuknya dengan mengucapkan: Allahumma shalli ala Muhammad wa ala ali Muhammad (ya Allah rahmatilah Muhammad dan keluarga Muhammad).

24. Membaca al-Qur'an surat al-Kahfi disunahkan pada setiap hari Jum'at.

Wassalam

No comments:

Post a Comment